Občan
Evidencia na úrade (ako, kde a kedy sa zaevidovať), aké informácie poskytuje úrad uchádzačovi o zamestnanie.
Odborné poradenské služby sú v zmysle § 43 ods. 2 zákona č. 5/2004 Z. z. o službách zamestnanosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o službách zamestnanosti“) služby zamerané na ovplyvňovanie rozhodovania a správania sa uchádzača o zamestnanie (ďalej len „UoZ“), vytváranie súladu medzi osobnostnými predpokladmi UoZ a požiadavkami na vykonávanie určitého zamestnania, sociálnu a pracovnú adaptáciu UoZ:
Úrad práce, sociálnych vecí a rodiny môže odborné poradenské služby (ďalej len „OPS“) zabezpečiť sám alebo prostredníctvom dodávateľa OPS, ktorým môže byť fyzická osoba alebo právnická osoba, ktorá má oprávnenie na vykonávanie OPS.
Odbornú poradenskú činnosť môže v zmysle § 43 ods. 3 zákona o službách zamestnanosti vykonávať poradca, ktorý dosiahol vysokoškolské vzdelanie druhého stupňa.
Systém OPS umožňuje UoZ s ťažkosťami pri umiestnení sa na trhu práce identifikovať vlastné schopnosti, spôsobilosti a záujmy, prijímať zmysluplné rozhodnutia týkajúce sa vzdelávania, odbornej prípravy a zamestnania, a riadiť svoju individuálnu životnú cestu (Rezolúcia Rady EU 2008/C 319/02).
Základným cieľom OPS je poskytovať klientovi efektívnu odbornú pomoc a podporiť jeho smerovanie k samostatnosti a svojpomoci pri riešení špecifickej situácie nezamestnanosti.
UoZ môže požiadať o zabezpečenie OPS alebo o vypracovanie IAP prostredníctvom Žiadosti uchádzača o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb.
Úrad môže zabezpečiť OPS aj záujemcovi o zamestnanie (ďalej len „ZoZ“). ZoZ môže požiadať o zabezpečenie OPS prostredníctvom Žiadosti záujemcu o zamestnanie o poskytovanie odborných poradenských služieb.